Call for papers – MoVies – Aix-en-Provence – 17-18-19 octobre 2019

Appel à communications

MoVies

Au-delà du Biopic hollywoodien : nouvelles approches des vies filmées

Troisième colloque international de la Biography Society

Aix-Marseille Université, Aix-en-Provence, France

17-18-19 octobre 2019

Le terme très discuté de « biopic » comprend le mélange d’éléments fictionnels et non fictionnels dans des films biographiques qui racontent la vie de personnalités publiques en se centrant sur l’identité de la personne et le contexte de son émergence. On peut se demander jusqu’à quel point le concept de biopic pourrait être remplacé par celui de « biophotie », dérivé de celui d’« historiographie » proposé par Hayden White dans son article de 1988 « Historiography and Historiophoty » (in The American Historical Review 93.5: 1193–1199), pour définir « la représentation des vies et de ce que nous en pensons par des images visuelles et des discours filmiques » (cf. White, 1193). Contre Robert Rosenstone [‘History in Images/History in Words: Reflections on the Possibility of Really Putting History onto Film’, The American Historical Review 93.5: 1173–1185.] Hayden White soutient que le cinéma est un autre médium d’écriture de l’histoire, tout aussi valable que le texte imprimé. Dès lors, la “biophotie” désigne l’analogue filmique de la “biographie”, de même que l’« historiophotie » est celui de l’« historiographie ».

 

Ce colloque encourage ses participants à se projeter au-delà des cinémas nationaux pour définir les contours et les caractéristiques de ce genre cinématographique en évolution, à la lumière des récentes productions de films biographiques, tout en faisant usage d’un large palette de concepts théoriques.

Le film biographique dévie souvent du récit historique pour mettre en lumière le talent d’écrivains, sculpteurs, chanteurs, scientifiques, personnalités politiques, etc., et sur les processus créatifs d’individus exceptionnels. Le succès du biopic, phénomène remarquablement persistant, offre aux réalisateurs et aux acteurs l’opportunité de marquer l’histoire du cinéma. En effet, le biopic représente une possibilité unique pour un acteur ou une actrice d’incarner une personnalité célèbre, capitalisant ainsi sur sa renommée nationale et internationale.

D’autre part, en tant que médium de plus en plus utilisé pour représenter des vies historiques et artistiques au cinéma, y compris dans les films documentaires et les séries télévisées, le biopic peut être compris comme une forme unique d’écriture, soulevant un certain nombre de questions relatives à la sélection et à l’ellipse, que les vies soient représentées à l’écran intégralement ou partiellement.

Les débats sur le biopic peuvent aussi concerner les questions de mise en intrigue, de dramatisation, d’esthétisation, et de performances d’acteur. Dans le cas de figures célèbres, mais aussi quand il s’agit de personnes moins connues, représentatives d’une catégorie sociale, le biopic joue nécessairement sur les images mentales qui pré-existent dans l’esprit du spectateur, que ce soit pour les consolider ou pour les mettre en question. En ce sens, les biopics ont un impact « politique » considérable sur les discours et les récits de la polis, particulièrement à l’époque de la mondialisation, où la polis n’est à certains égards plus synonyme de telle ou telle nation et ses individus « exemplaires », ce qui permet au cinéma de travailler, plus largement que jamais, sur les mythes internationaux et les grands récits transnationaux.

Les contributions affirmeront de préférence des considérations théoriques prononcées. Les études de cas sont les bienvenues dans la mesure où elles illustreront des approches innovantes et des avancées de la connaissance par rapport à l’état de l’art de la recherche dans ce champ. Les contributeurs sont invités à baser leurs présentations sur des analyses de brefs extraits de films, et disposeront des moyens de vidéo-projection nécessaires.

   Les propositions de 200 mots au maximum, en français ou en anglais, accompagnées d’une brève notice biographique et d’une bibliographique succincte du sujet, devront être envoyées avant le 15 janvier 2019 à conference@biographysociety.org

Comité scientifique : Delphine Letort & Taïna Tuhkunen (3LAM): Universités Angers & Le Mans; Joanny Moulin & Patrick Di Mascio (LERMA), Nguyen Phuong Ngoc (IrASIA), Yannick Gouchan & Colette Collomp (CAER), Thierry Roche (LESA), David Goldie (SATIS): Aix-Marseille Université.

 

 

  

 

Call for papers

MoVies

Beyond Hollywood Biopics: New Approaches to Filming Lives

Third International Conference of the Biography Society

Aix-Marseille Université, Aixen-Provence, France

17-18-19 October 2019

The much-debated, generic term ‘biopic’ encapsulates the intertwining of fictional and nonfictional elements in biographical films that seek to recount the life of a public personality by focusing on the person’s identity and the context of emergence of his/her exceptional character. One could ask to what extent the very term ‘biopic’ could be replaced or completed by that of ‘biophoty’ derived that of “historiophoty’ proposed by Hayden White in his 1988 article ‘Historiography and Historiophoty’ (published in The American Historical Review 93.5: 1193-1199), to define ‘the representation of lives and our thoughts about them in visual images and filmic discourse’ (cf. White, 1193). White argues against Robert Rosenstone [‘History in Images/History in Words: Reflections on the Possibility of Really Putting History onto Film’, The American Historical Review 93.5: 1173-1185.] that cinema is another medium, just as valid as print, to write history. Therefore “biophoty” would be the pictorial and filmic alternative to biography, just as ‘historiophoty’ is to ‘historiography’.

 

This conference encourages the participants to look across and beyond national cinemas with an aim to delineate the characteristics of this evolving film genre in the light of more recent biographic film productions, while making use of a variety of theoretical premises.

Biopics often deviate from the historical narrative to shed light on the talent of an inspiring writer, sculptor, singer, scientist, politician, etc., to provide insight into the creative processes behind an ‘exceptional individual’. The popular success of biopics – a remarkably enduring phenomenon – offers filmmakers and actors an opportunity to leave their mark on the history of cinema. Indeed, biopics represent a unique possibility for an actor/actress to flesh out the body of a person of renown, capitalizing on his/her national and international audience appeal.

On the other hand, as an increasingly used medium to portray and re/present historical and artistic lives, cinema – including documentary films and feature films, as well as TV series – biopic can be understood as a unique form of writing (écriture) which raises a number of questions regarding selection and ellipsis, whether the screened lives are full-fledged or represented in ‘slices’.

Discussions of biopics may also address such issues as emplotment (mise en intrigue), dramatization, aestheticization, impersonation and acting performances. In the case of famous figures, but also when facing lesser-known personae representative of a specific social category, biopics necessarily play on mental images pre-existing in the spectators’ minds’ eyes, which may be consolidated or challenged. In this sense, it could be claimed that biopics have a considerable ‘political’ impact on the discourses and narratives of the polis, especially in this era of globalization, as the polis often ceases to be synonymous with a particular nation and its ‘exemplary individuals’, allowing cinema to work, more extensively than ever before, on international myths and transnational narratives.

Contribution proposals will preferably demonstrate a strongly theoretical take. Case studies are welcome in so far as they illustrate innovative or challenging approaches or exemplify the advancements of knowledge concerning the state-of-the-art research in the field. Contributors are invited to ground their presentations on analytical citations of short film excerpts, and will be provided with the necessary video projection means.

Proposals no longer than 200 words, in English or in French, with a short biographical and bibliographical note of the author, should be sent before 15 January 2019 to conference@biographysociety.org.

Scientific committee: Delphine Letort & Taïna Tuhkunen (3LAM): Angers & Le Mans Universities; Joanny Moulin & Patrick Di Mascio (LERMA), Nguyen Phuong Ngoc (IrASIA), Yannick Gouchan & Colette Collomp (CAER), Thierry Roche (LESA), David Goldie (SATIS): Aix-Marseille University.

Call for paper MoVies 2019